Prečo NEjesť sacharidy pred spaním? | FITBOX® CENTRUM

jedlo pred spanimUrčite ste sa stretli s názormi, že pre zachovanie štíhlosti, pri chudnutí je jedenie sacharidov po šiestej hodine večer priam trestu hodný čin. Zástancovia tohto názoru sa opierajú o fakt, že počas noci človek spí, čiže nespaľuje žiadne kalórie, tak čo sa skonzumuje na večeru sa automaticky ukladá do tukových zásob. Poďme si teraz predstaviť názor, ktorý však všetky tieto tvrdenia nielen vyvracia, ale tvrdí úplný opak. A to, že sacharidy by sa mali konzumovať práve vo večerných hodinách.

sleepBudeme vychádzať z výskumu p. Katayosea a jeho kolektívu, ktorí sa rozhodli venovať práve otázke konzumácie sacharidov vo večerných hodinách. Tieto výskumy preukázali, že hoci v prvej polovici spánku je výdaj energie naozaj minimálny, v druhej polovici spánku sa spotreba energie zvyšuje. Zároveň je tu zaujímavosťou, že energetický výdaj počas spánku sa nejako extra neodlišuje od rýchlosti metabolizmu počas odpočívania, resp. počas dňa. Ak počas dňa ešte cvičíte, tak pohybové aktivity počas dňa ešte zvýšia spotrebu energie počas druhej polovice spánku. Druhá polovica spánku je totiž spojená s REM fázou spánku. Na základe týchto tvrdení môžeme povedať, že počas spánku nedochádza k spomaľovaniu metabolizmu, ale práve naopak, ku jeho zrýchľovaniu.

Keďže sacharidy priamo ovplyvňujú hladinu cukru v krvi, poďme sa pozrieť na otázku konzumácie sacharidov pred spaním z pohľadu inzulínovej rezistencie a glukózovej tolerancie.  Nie je totiž pravda, že v noci sa citlivosť na inzulín znižuje. Áno, je pravda, že ráno je po nočnom hladovaní citlivosť na inzulín vyššia, ale je to spôsobené tým, že v noci telo nedostávalo žiadne živiny, tak ráno si ich priam žiada. Preto to vyvoláva dojem, že cez deň je telo na príjem sacharidov citlivejšie, ale je to len následok nočného hladovania.

Pozrime sa teraz na výskum odborníkov z Izralea, ktorí vytvorili dve skupiny ľudí –kontrolná a experimentálna skupina. Obom skupinám bola pridelená rovnaká dávka kalórií, sacharidov, tukov a bielkovín, ale bol zásadne odlišný čas ich konzumácie. Kontrolná skupina mala nariadenú konzumáciu sacharidov počas dňa, a experimentálna skupina mala konzumovať sacharidy prevažne večer pred spaním. Tento test trval 6 mesiacov. A výsledok? Veľmi prekvapujúci. Experimentálna skupina, ktorá pozostávala z večerných jedákov stratila viac telesného tuku a dokonca jej účastníci boli menej hladní ako členovia kontrolnej skupiny. A čím to je spôsobené?

štihle teloPokiaľ dochádza ku konzumácii sacharidov pravidelne a častejšie počas dňa, zároveň dochádza ku vyplavovaniu hormónu inzulínu. Tento hormón sa označuje aj ako hormón nasýtenia. Preto po konzumácii sacharidov dochádza ku vyplaveniu inzulínu, ktorý má najväčšiu odozvu po cca 2-3 hodinách. Preto členovia kontrolnej skupiny pociťovali v tomto časovom intervale po konzumácii opätovný hlad. Následne dochádza opäť ku konzumácii ďalšieho množstva sacharidov, ďalšej konzumácii sacharidov a opäť vyplaveniu inzulínu. Dostávame sa takto do začarovaného kruhu.

Ku strate tukov pri experimentálnej skupine došlo práve preto, že v noci dosahovali predvolené hodnoty inzulínu a navyše mali vyššiu hladinu dobrého cholesterolu ako zlého cholesterolu, čiže celkovo mali členovia experimentálnej skupiny lepšie výsledky.

Na záver však treba podotknúť jednu veľmi dôležitú vec, že v tomto výskume bola porovnávaná častejšia konzumácia viacerých sacharidových jedál počas dňa, s jedným väčším sacharidovým jedlom pred spaním. Je preto možné, že úbytok telesného tuku bolo spôsobené práve znížením vylučovaním inzulínu počas dňa u experimentálnej skupiny.  

Každopádne je len na každom z nás čo si z tohto článku zoberie ako fakt, a čo len ako zaujímavosť. Je potrebné poznať mnoho súvislostí medzi jedlom a tým ako naň naše telo reaguje.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.